Profesorii, meandrele concretului şi analfabetismul funcţional care se cam revarsă

Prima zi de şcoală. Profesorii sunt în stradă şi protestează față de noile măsuri de austeritate anunțate de Guvern. E dreptul lor constituţional.

Numai că, la discuţiile cu preşedintele ori cu Guvernul, dascălii ar trebuie să ţină cont şi de meandrele concretului (citez dintr-un clasic al politichiei noastre postdecembriste) care arată naşpa. De pildă, un studiu oficial al Ministerului Educației, publicat în primăvara acestui an, relevă că aproape 40% dintre adulții din România sunt în zona analfabetismului funcțional la citire și calcul. Dacă ne referim doar la analfabetismul numeric din rândul elevilor, cifrele arată rău – o treime (36%), iar 16% dintre ei întâmpină dificultăți marcante.

Privind uşor înapoi, chiar şi cu mânie, datele PISA din 2022 evidenţiază că, în România, peste 42% dintre elevii de 15 ani nu ating nivelul minim de competență la citire. La adulți, aproape 1 din 3 români se confruntă cu dificultăți majore de înțelegere și utilizare a textului scris. Cifrele de ieri şi de azi sunt alarmante. Reflectă probleme structurale ale sistemului educațional la temelia căruia stau profesorii. Adicătelea, şi dascălii din România, mă refer în primul rând la cei maturi, cu vechime, văzuţi azi în stradă, au o mare responsabilitate pentru sufocantul analfabetism funcţional. Ba chiar putem spune: la capitolul educaţie, venim de nicăieri şi mergem niciunde. Am zis, n-am dat cu paru’.

Citeşte şi:

Un comentariu la „Profesorii, meandrele concretului şi analfabetismul funcţional care se cam revarsă”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.